خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





14 دلیلی که باعث می شود با تجمیع بیمه‌ها در وزارت بهداشت با دیده شک و تردید بنگرم.

    1- انگیزه وزارت بهداشت در دنبال کردن تجمیع مبهم و نامعلوم است.

    وزارت بهداشت به دلیل اینکه فروشنده خدمات درمانی است و در این قضیه ذینفع است همواره به دنبال افزایش تعرفه‌ها بوده است اما به طور متناسب در جهت اصلاح نظام پرداخت پرهزینه کارانه، کنترل تقاضای القایی، کنترل هزینه‌ها در بخش خصوصی و  سایر اقدامات از این دست فعال نبوده است.

    2-ولع وزارت بهداشت برای جذب پول بیشتر می‌شود.

    تجمیع بیمه‌ها در وزارت بهداشت باعث افزایش قدرت چانه‌زنی وزارت بهداشت در دولت برای جذب منابع بیشتر می‌گردد. با اجرای طرح تحول سلامت، وزارت بهداشت یک‌چهارم بودجه عمومی دولت را تصاحب کرده است. آیا کسی می‌داند چه حدی از بودجه برای وزارت بهداشت کافی است؟

     

    3-                       فروشنده نباید خریدار باشد.

    وزارت بهداشت نه یک تولیت مستقل است نه یک فروشنده‌ی بی‌طرف. تجمیع بیمه‌ها با محوریت وزارت بهداشت بدین معنی است که خرید را به فروشنده بسپاریم. فروشنده انگیزه‌ای برای کنترل میزان خرید نداشته، ندارد و نخواهد داشت.

    4-                       تجمیع بیمه‌ها، وزارت بهداشت و وزارت رفاه را درگیر مسایل و مشکلات اداری فراوان و بی‌حاصل می‌کند.

    تعیین تکلیف کارکنان، نظام‌های پرداخت متفاوت، تعیین تکلیف اموال، عوض کردن تابلو، عوض کردن سربرگ و ... بخش عمده‌ای از توان دو وزارتخانه را صرف کاغذبازی پوچ می‌کند.

     

    5-                        تجمیع بیمه‌ها، منابع جدیدی برای وزارت بهداشت ایجاد نمی‌کند.

     

    6-                        بدون آموختن از گذشته، نباید تجربه جدیدی شروع کرد .

    تجمیع بیمه‌ها یک بار در سال‌های 54 تا 68  تجربه شده است. به دلیل نارضایتی از عملکرد وزارت بهداشت، با تصویب مجلس، منابع درمان سازمان تامین اجتماعی مجددا از وزارت بهداشت منفک گردید. وزارت بهداشت بیان نکرده است از این تجربه چه درسی گرفته و حالا چه چیزی متفاوت شده که تکرار تجربه گذشته ضرورت پیدا کرده است.

     

    7-                       هماهنگی، بدون تجمیع هم حاصل می‌شود.

    وزارت بهداشت می‌تواند بگوید از تجیمع چه اهدافی را دنبال می‌کند و همان اهداف را در هماهنگی با وزارت رفاه حاصل نماید. یکسان کردن دفترچه‌های درمانی، یکسان کردن حق بیمه‌ها، یکسان کردن تعهدات و ... بدون تجمیع هم قابل انجام هستند.

    8-                       نباید سازمان غیردولتی را دولتی کرد.

    سازمان تامین اجتماعی مستقل از منابع دولت اداره می‌شود و تجمیع بیمه‌ها، این سازمان بیمه‌گر نسبتا غیردولتی را کاملا دولتی می‌کند.

     

    9- معلوم نیست مشکلات خرید خدمت، با تجمیع بیمه‌ها برطرف شود.

    اگر بیمه‌ها در خرید راهبردی ضعیف هستند که واقعا هم هستند، اگر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تاخیر دارند که واقعا هم دارند، وزارت بهداشت بگوید که اولا آیا دلایل این مشکلات را درک کرده است؟ ثانیا پس از تجمیع چگونه قرار است این مشکلات را حل نماید؟

    در اینکه خریداران خدمت، خرید منفعل و ناآگاهانه انجام می‌دهند بحثی نیست اما راه حل چیست؟ تقویت خریداران و اصلاح پروسه خرید یا خرید را به فروشنده سپردن؟

    10-                     تجمیع بیمه‌ها هزینه‌های اداری بیمه‌ها را کم نمی‌کند.

    اولا هزینه‌های پرسنلی و اداری کمتر از 3% از هزینه‌های سازمان‌های بیمه‌گر را تشکیل می‌دهد ثانیا کارکنان سازمان‌های بیمه‌گر قابل کاهش و اخراج نیستند.

    11-                     توزیع قدرت و الزام به هماهنگی، بهتر از ایجاد قدرت انحصاری است.

    اعمال سیاستگذاری و نظارت وزارت بهداشت بر سازمان‌های بیمه‌گر به روشهای دیگری غیر از تجمیع هم امکانپذیر است مثلا از طریق شورای عالی سلامت.  

    12-                    تجمیع بیمه‌ها باعث آسیب رساندن به سازمان تامین اجتماعی و تهدید خدمات بلندمدت این سازمان می‌شود.

    جدا شدن درمان از سازمان تامین اجتماعی باعث می‌شود خدمات یکپارچه این سازمان شامل ارایه خدمات بازنشستگی و درمان از هم گسسته شود. با اجرای طرح تحول سلامت و اهدای دفترچه درمانی تقریبا رایگان به مردم، انگیزه برای بیمه بازنشستگی که در درازمدت اهمیت دارد کم شده است. کاهش آمار بیمه شدگان صندوق خویش فرمایان سازمان تامین اجتماعی موید این مطلب است.

    13-                   معلوم نیست که تجمیع گام اول است یا گام آخر؟ تجمیع کدام مرحله از کدام برنامه است؟

    نظام ارجاع، پزشک خانواده، جلوگیری از فعالیت همزمان پزشکان در بخش دولتی و خصوصی، تغییر نظام پرداخت کارانه، ایجاد تعادل در پرداخت پزشکان و سایر گروه‌های پزشکی، کنترل تقاضای القایی، کنترل تجویز و مصرف بی‌رویه دارو و .... در کجای برنامه وزارت بهداشت قرار دارند؟

    14-                   صحبت‌های خلاف واقع وزیر بهداشت در صحن علنی مجلس

    امروز چهارم شهریور، وزیر بهداشت در هنگام دفاع از طرح تحول سلامت در مجلس گفتند این طرح برای بیمه‌ها هزینه‌ای در بر نداشته است. در حالی که به صورت کاملا واضح، این گفته خلاف واقع است. وقتی تعرفه‌ها بالا می‌رود هزینه بیمه‌ها زیاد می‌شود. برآوردها نشان می‌دهد اجرای این طرح سالانه چندین هزار میلیارد تومان به هزینه سازمان‌های بیمه‌گر افزوده است. به قول وزیر رفاه، سازمان تامین اجتماعی زیر بار این طرح له شد.  

    آیا صحبت‌های وزیر بهداشت در مورد تجمیع، با مطالعه کافی، شواهد معتبر و برنامه منسجم همراه است؟


    این مطلب تا کنون 11 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : بهداشت ,وزارت ,تجمیع ,بیمه‌ها ,سازمان ,اجتماعی ,وزارت بهداشت ,سازمان تامین ,تامین اجتماعی ,تجمیع بیمه‌ها ,سازمان‌های بیمه‌گر ,سازمان تامین اجتماعی ,برای وزارت بهداشت ,تقاضای القایی، کنترل ,کنترل تقاضای القایی، ,
    14 دلیلی که باعث می شود با تجمیع بیمه‌ها در وزارت بهداشت با دیده شک و تردید بنگرم.

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده